Blogi

12.4.2018

Iltapäivä isännöitsijän seurassa

Yllätän Lakean isännöitsijänä pian 13 vuotta toimineen Pasi Oksasen tiedustelemalla heti alkuun kolmea hänen työtään parhaiten kuvailevaa adjektiivia. ”Vaihteleva, toistuva ja vastuullinen”, hän vastaa hetken mietittyään. Tästä se lähtee, nyt kurkistetaan isännöitsijän työpöydälle!

Työpäivän rutiineja vaihtelevassa järjestyksessä

Valtaosa Pasin vastuualueeseen kuuluvista taloista ovat Lakean asuintaloja Seinäjoen, maakunnan ja Vaasan alueella. Mukaan mahtuu myös joitain muita asunto-osakeyhtiöitä ja palvelutaloja.

Pasi kertoo, että tyypillinen isännöitsijän työpäivä on erityisesti asioiden organisointia ja priorisointia. Töiden kiireellisyysjärjestys voi päivän mittaan nopeastikin muuttua, jos vastaan tulee joku akuutti häiriötilanne tai vaurion hoito. Kelkka on tarvittaessa osattava kääntää vauhdissa uuteen kurssiin.

– Päivittäisiin toimistohommiin kuuluvat vikailmoitusten ja muiden yhteydenottojen läpikäynti ja niihin vastaaminen. Rutiineihin lukeutuvat myös laskujen tarkastus ja hyväksyminen, erilaisten sopimusten valmistelu ja tekeminen sekä muu korjaustöiden järjestely.

Eniten yhteydenottoja tulee asukkailta, vaikka isännöitsijä pitää tiiviisti yhteyttä myös huoltoyhtiöiden, korjausurakoitsijoiden ja muiden Lakealaisten kanssa.

– Lakean sisällä olen työni puolesta yhteydessä jatkuvasti isännöinnin kollegoiden, taloushallinnon väen, vuokrauksen, asuntomyynnin ja rakennuttamisen kanssa.

Tervetuloa uuteen kotiin!

Tervetuloa uuteen kotiin! Isännöitsijä tilaa tarvittaessa lukitussarjoitukset


Kysymyksiä maan ja taivaan väliltä

Varsinkin ensimmäistä kertaa yksin vuokra-asuntoon muuttavat nuoret kysyvät asumisen alkuvaiheessa monenlaisia käytännön asioita. Osa kysymyksistä kuuluvat isännöitsijälle ja osan asioista Pasi ohjaa huoltoyhtiöön.

– Kysymyksiä tulee ihan maan ja taivaan väliltä ja useimmiten niihin löydetään vastaukset yhdessä. Kehotan kaikkia uusia asukkaita myös tutustumaan talon järjestyssääntöihin, sillä toisille ei saisi aihettaa häiriötä. Sopu ja hyvä tunnelma naapureiden välillä on kaikkien etu.

Asukaskansioon on koottu esimerkiksi keittiön kodinkoneiden käyttöohjeet, asumiseen liittyvät yhteystiedot ja neuvoja taulujen sekä hyllyjen kiinnitykseen

Kun lopussa kiitos seisoo

Pasi kertoo, että mukavin osa hänen työtään onkin juuri yhteydenpito asukkaiden kanssa. Tässä tulee esiin hyvin myös työn monipuolisuus. Asukkaita, elämäntilanteita ja asumiseen liittyviä kysymyksiä tulee vastaan monenlaisia.

Niin kuin elämässä tuppaa välillä käymään, aina kaikki ei suju kuin Strömsössä. Tilanteiden selvittely ja ratkaisu voi viedä aikaa sekä vaatia kärsivällisyyttä niin asukkaalta kuin isännöitsijältäkin.

– Erityisiä päivän kohokohtia ovat asukkaiden kiitos ja kuittaus hoidetusta työstä, ne tuntuvat hyvälle. On mukava, kun asiat loksahtavat kohdilleen.

Myös lounas työkavereiden seurassa on odotettu hetki.
– Viihdyn hyvin Lakean työyhteisössä ja lounaalle mennään aina vaihtelevalla työporukan kokoonpanolla. Rennossa seurassa vietetyn ruokailun jälkeen on taas hyvä jatkaa päivän töitä.


Vuodenajat isännöitsijän työkalenterissa

20 vuotta alallaan toimineena Pasi osaa jo hyvin ennakoida eri vuodenaikojen työt. Juuri tällä hetkellä esimerkiksi pihakaivot saattavat olla jäätymässä ja pihalla tulee voida kävellä ilman piikkikenkiä tai akrobaattisia hyppyjä. Muun muassa juuri hiekoitustarve on talvisin tapetilla ja Pasi käy huoltoyhtiöiden kanssa läpi töitä ja vastuualueita.

Kevät on kiireistä asunto-osakeyhtiöiden tilinpäätösten aikaa ja isännöisijä tekee budjetointia talohallitusten kanssa. Myös korjausten suunnittelu on usein juuri kevään heiniä, Pasi kertoo.

Kesä puolestaan hujahtaa Pasin mukaan nopeasti. Silloin on ehkä korjauksia meneillään ja arkeen kuuluu niiden seuraaminen. Ja tottahan myös isännöitsijän on hyvä olla lomalla.

Lomien jälkeen syksyllä työpäydälle nousevat esimerkiksi seuraavan vuoden korjauksien valmistelu ja Lakean Omaksi-asuntojen vuokranmääritykset

Värikäsparvekkeinen Seinäjoen Tervasviita 9 on yksi Pasin työalueeseen kuuluvista taloista.


Kissajahdissa pellolla

Millaisia kommelluksia isännöitsijän eteen voi tulla työpäivän aikana? Monenlaista sattuu ja tapahtuu, mutta Pasin mieleen muistuu eräs kohtaaminen kissan kanssa.

– Urani alkutaipaleella kävin sovitusti eräässä rivitalohuoneistossa lukemassa mittarin. Sisään mennessäni livahti huomaamattani samalla sisälle myös utelias kissa. Kun sitten olin lähdössä asunnosta kissa pinkaisi ovesta ulos samaa matkaa kanssani. Luulin sen olevan asunnossa ollut lemmikki ja yritin puoli tuntia maanitella sitä luokseni mutaisella pellolla. Oli siinä naapureilla ihmettelemistä eikä itsellä ollut siinä vaiheessa hymy herkässä.

– Onneksi lopulta eräs paikalle tullut naapuri kertoi, ettei kyseinen kissa asunutkaan vierailemassani asunnossa. Pääsin lähtemään pellolta töitä jatkamaan, kengät mudassa mutta helpottuneena. Näin jälkikäteen tilanteelle voi jo nauraa, Pasi toteaa.


Katse isännöitsijän tulevaisuuteen

– Tulevaisuudessa korostuu yhä tehokkaampi digitalisaation hyväksikäyttö ja sitä kautta kiinteistöjen parempi hallinta.

Pasi näkee mahdollisuuksia erityisesti tiedonkulun parantamiseen tulevaisuuden työvälineiden avulla.

– Aina on parannettavaa ja aina on myös pysyttävä kehityksessä mukana. Pyrin hoitamaan asiat mahdollisimman hyvin ja omaa toimintaani kehittäen. Saan työssäni hyvän tuen Lakealta, se on erittäin tärkeää.


Oma koti kullan kallis

Jätän Pasin jatkamaan töitään ja jään miettimään miten monenlaisia tilanteita ja suuria tunteita asumiseen liittyy. Koti on tärkeä paikka. Kun vastaan tulee kysymys tai ongelma, ovat isännöitsijän asiantuntevuus, ripeys ja vastuullisuus avainasemassa.


Elisabet

 

Asutko Lakean asunnossa? Käy katsomassa myös asumiseen ja isännöintiin liittyvät sähköiset lomakkeet.

Lakean asukkaan oppaasta löytyy tietoa muuttoihin liittyen sekä ohjeita asukkaille.

 

Vanhempia blogikirjoituksia

Blogiarkisto